2012 - Copyright © leren-vliegen.be - Alle rechten voorbehouden   E-mail  |  Disclaimer
leren-vliegen.be Welkom. Vliegschool. Opleiding. Voor piloten. Sfeerbeelden. Contact. Blog.
Pre flight check
1. Doe een checkvlucht: de wintermaanden nodigen niet echt uit om geregeld te vliegen. Het gebeurt dat we pas in maart onze eerste vlucht maken, zonder goed te beseffen dat dan een deel van onze routinematige stuurvaardigheden al een stuk verdwenen kunnen zijn. Verstandiger is om die eerste vlucht van het jaar te maken met een collega piloot met meer ervaring. Als u vast stelt dat u sommige vluchtfasen minder goed onder de knie hebt, vraag dan aan een instructeur om nog eens één en ander op de grond uit te leggen en u in de lucht te laten oefenen. Kan u bijvoorbeeld nog even goed  landen met een behoorlijke zijwind, weet u nog wat te doen in geval van motorpanne ?  

2. Verleg voorbereid uw grenzen: we kennen allemaal collega's vrienden die af en toe een verre navigatievlucht maken en naderhand (terecht) met veel enthousiasme over hun ervaringen vertellen. Dit spreekt ons aan en we willen dit ook wel eens proberen. Sommigen onder ons zien niet voldoende in dat daar speciale vaardigheden en oefening voor nodig zijn. Zij wagen zich aan het "avontuur" en beseffen niet genoeg welke risico's een onvoldoende training inhouden. Volg een georganiseerde vervolgopleiding om u te vervolmaken in dit soort overlandvluchten.

3. Verbeter uw landingstechniek: iedereen van ons maakt wel eens een slechte landing. We reageren dan verrast en weten niet goed wat daarvan de juiste reden is. U hebt vast ook al gehoord (of het zelf meegemaakt) dat iemand bij de landing het neuswiel heeft geplooid. Of dat het neuswiel bij het uitrollen gaat "slingeren" met mogelijk een overdreven corrigerende actie tot gevolg. Er bestaan technieken om op een veilige manier te herstellen van een slechte landing alvorens brokken te maken. Het is geen schande om zulke manoeuvres nog eens te oefenen met een ervaren instructeur.

4. Neem deel aan een evenement. In 2012 staan opnieuw enkele interessante groepsactiviteiten op de agenda (veiligheidsweekend, navigatievluchten, bezoek aan een ATC unit, en andere …

5. Onderhoud uw theoretische basiskennis: voor velen onder ons is het al een tijd geleden dat we het theoretisch examen hebben afgelegd. En we beseffen dat die parate kennis al voor een deel verdwenen is. Nochtans is het begrijpen van de oorzaken van een asymmetrische overtrek bijvoorbeeld, of de ingewikkelde structuur van ons luchtruim, een belangrijke voorwaarde om verantwoord en veilig te vliegen. Tijd om uw basiskennis wat bij te schaven. Er zijn mogelijkheden genoeg om dit te doen. Zelfstudie is er één van: neem nog eens een cursus door of ga eens rondneuzen op het internet waar veel goede (gratis) online bronnen te vinden zijn. Ook deelname aan een "refresher" cursus behoort tot de mogelijkheden.
6. Ken uw beperkingen: menselijke fouten spelen een zeer belangrijke rol bij ongevallen. Er is geen excuus om niet te weten dat deze beperkingen bestaan en dat we er vroeg of laat mee te maken kunnen krijgen. Neem u voor op geregelde basis hierover een uurtje te lezen. Schaf u een boek aan, Google wat op het internet naar goede bronnen of volg bij gelegenheid eens een lezing in dit verband.

7. Leer de radio fraseologie: voor wie verdere horizonten wil verkennen is het gebruik van de luchtvaartradio noodzakelijk geworden. De voordelen zijn legio: u kan onder andere informatie vragen over het weer onderweg of over het ander luchtverkeer in uw omgeving. Indien correct toegepast kan u toelating vragen om een gecontroleerd luchtruim te doorvliegen zodat uw traject een stuk korter wordt. Daarvoor moet u evenwel beschikken over het "beperkt certificaat van radiotelefonist" dat afgeleverd wordt door het BIPT na het slagen voor een examen op het DGLV. Volg een cursus radio, uw veiligheid is er mee gediend. Voor zij die dit certificaat reeds hebben is het afleggen van de "English language proficiency" test een aanrader.

8. Upgrade uzelf naar glascockpit: nieuwe drie-assige ULM's worden steeds meer uitgerust met een zogenaamde glascockpit. Wellicht hebt u de intentie om daarop over te stappen. Besef dan dat dit een andere manier van monitoren vergt dan de gekende "scan" techniek bij de klassieke ronde instrumenten. U krijgt er bovendien een aantal nieuwe informatie elementen bij te verwerken. Dit vraagt een transitie omdat u er echt moet leren mee werken. En als u daar reeds gebruik van maakt, weet u dan precies wat er achter het "glas" gebeurt en van waar die informatie komt?

9. Bespreek incidenten. Zet voor u zelf enkele veilgheidsbevorderende initiatieven op papier en bespreek die met uw instructeur en uw collega’s. Onderzoek waar uw eventuele “zwakke schakel” zit. Sinds kort is er op de website van de BULMF een plaats waar de omstandigheden van een incident kunnen ingegeven worden, we kunnen er allemaal van leren.

10. Bezoek een luchtverkeersleidingcentrum: de luchtverkeersleider (ATC) is als het ware het tweede lid van de cockpitbemanning. Het is als een tweede paar ogen naast u als piloot. Het is daarom interessant te weten wat zij voor ons kunnen doen en hoe ze ons kunnen helpen in geval van nood. Neem deel aan een bezoek van een "toren". U ziet er hoe zij met hun radar het verkeer begeleiden en welke informatie zij u kunnen geven.


Johan Janda
Opleidingscomité BULMF

Goede voornemens

Bij het begin van een nieuw vlieg seizoen is het altijd goed om een aantal goede voornemens uit te stippelen. Ter inspiratie volgt hierna een voorbeeld van een mogelijke top 10 lijst, in willekeurige volgorde.